zondag 3 juli 2016

Ook ik maakte me regelmatig schuldig aan het overpakken voor een weekend. Dan propte ik mijn grote rugzak vol, lekker alles bij de hand ! Om na het weekend te concluderen dat ik de helft niet eens had gebruikt.

Nu heb ik een survival-oneliner al afgezworen, two is one and one is none....
Prachtige excuus om maar te blijven proppen. Er zit wel een kern van waarheid in, maar survival of wilderness-living is voor mij geen dagelijks leven. Er is dus genoeg ruimte om te experimenteren met een aantal stellingen, wijsheden en uiteraard de uitrusting.
BW Gebirgsjager rugzak
Zo ook een uitrusting voor een kort tripje. Aangezien ik van gescheiden uitrustingen hou, moest ik voor deze variant wat aanpassen. Ik was reeds in het bezit van een Bunderwehr Gebirgsjager rugzak voor de enkele overnachtingen en als dagrugzak op vakanties. Een zeer robuste rugzak, met een inhoud van 25 liter. Deze was voor mij net te klein, waardoor ik een aantal zaken (poncho, deken, tarp of bivakzak) telkens aan de buitenkant moest bevestigen. Ik had de rugzak hiervoor aangepast en heeft inmiddels aardig wat zomerweekendjes dienst gedaan. Met intern een handig opvouwbare slaapmat. Welke tevens de rugkant verstevigd.

Die handig opvouwbare slaapmat heb ik meegenomen in mijn nieuwe aanwinst, de LK35 ! Zoals de naam al een beetje weggeeft is de inhoud 35 liter, hij is 2,2 kilo zwaar en heeft een extern stalen frame. De LK35 is van Zweedse origine en werd vanaf 1980 tot aan het jaar 2000 gebruikt door het Zweedse leger. De rugzakken werden geproduceerd door de firma Haglofs en was de opvolger van de M1939, een model rugzak die tot ver in 60' er jaren werd geproduceerd. RyggsÀck 35L,K (M7085-014011), de LK staat voor Liters Komplett (Liters compleet) is de officiele naam. (Er is ook een 70 liter versie, maar geen LK50 zoals abusievelijk wordt vermeld op diverse sites. Dit is een LK35 rugzak met een iets langer frame (M7085-014128)).

Ze zijn in Nederland te koop bij een slechts een paar verkopers. Mijn LK35 komt bij Militaria4you vandaan (beetje reclame kan geen kwaad). Let op, voor de liefhebbers, er zijn een aantal kwaliteiten in omloop ! Van zeer goed gebruikt tot nooit uitgegeven. Zowel canvas (nauwelijks nog verkrijgbaar) en een cordura versie. Ik heb een model cordura wat nooit is uitgegeven, deze zijn wat duurder. Buiten wat spikkels op de verf van de sluitingen is deze fonkelnieuw.

LK35 voorzijde


LK35 rugzijde
Een handige draaglus zit er niet op, met wat knopenkunde en paracoord is deze zo gemaakt. De schouderbanden zijn breed maar weinig gepolsterd. Toch worden ze mij niet ongemakkelijk tijdens het lopen. Boven op de rugzak zitten twee lange riemen, hier is mijn bivakzak (gemodificeerde type M90) opgerold en vastgemaakt. De schouder- en heupband zorgen dat het frame goed op de rug ligt tijdens het lopen. De schouderbanden zijn breder uiteen te zetten, wat handig kan zijn met winterkleding. De rugzak zelf is licht conisch (onder iets breder dan boven).

LK35 bovenzijde

De rugzak is goed ingepakt (gebalanceerd) en blijft netjes staan zonder veel steun. Hierdoor is er ook minder druk op de schouderbanden.





De banden zitten goed vast, de bekende box met een kruis. Kortom kwaliteit.



Ook aan de banden van de kap is gedacht, met een extra rivet is de sluiting afgewerkt. Deze laat voorlopig niet los ! Hier ziet u de spikkels op de sluiting, mag eigenlijk geen naam hebben.






De rivet is aan de binnenkant op een ring gezet. Ook ziet u hier de dikke coating die voorkomt dat de regen naar binnen trekt, nog steeds in perfecte staat.



Het merk van het Zweedse leger, de drie kronen en het productie jaar 1989.
Een teken van echtheid. FRAB heb ik niet kunnen terugvinden.







Een bijzondere sluiting om het koord vast te zetten. Het werkt best aardig, ook met handschoenen goed te bedienen. In het midden zit een lus die prima de bijl draagt (wel met een steel van tenminste 40 cm onder de kop). Zo zit de bijlkop mooi onder de kap verscholen tegen de regen.





De steel is onderaan mooi vast te zetten, waardoor de bijl niet heen en weer slingert. De riemen voor de kap zijn ook ruim bemeten, zodat onderaan de rugzak en het L-vormige frame nog ruimte is voor wat uitrusting.






Een kijkje in de rugzak, levert twee compartimenten op. Met een klein compartiment voor een waterzak, of in mijn geval de opvouwbare slaapmat en wat kleine spullen. Een groot compartiment voor de rest. Er zijn geen zijzakken of zijtassen op deze rugzak. Met wat handigheid kun je deze er eventueel wel aanzetten.





Een (oud) no-nonsense sluitingssysteem complimenteert de rugzak. Simpel en robuust.





Winderig weer levert dit plaatje op (coupe haardoordewar), lekker er op uit door de natuur.

Eindoordeel: Als we dan toch een eindoordeel mogen geven; kwalitatief zeer goede rugzak, wellicht ietswat zwaar door het frame. Zeker geschikt voor de bushcraftweekendjes, met de 35 liter+ moet dit zeker lukken. Modificatie mogelijkheden aanwezig. Hele leuke prijs.  (7/10).

TIP: Indien de schouderbanden niet bevallen zijn er dik gepolsterde schouderbanden te verkrijgen van de Alice-pack, ook de heupbanden van de Alice-pack worden voor deze rugzak veel gebruikt.





0 reacties:

Een reactie posten

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!