dinsdag 6 oktober 2015

Inmiddels zijn er veel bushcrafters met een kano, zelfs een aantal met verdomd mooie kano's. Een tochtje door mijn favoriete verdwaalplas, de Biesbosch, niet te warm....heerlijk. Maar dan een knal. Ships.... een scheur in de kunststof, door die dikke boom onder het wateroppervlak. Door de schittering van de zon totaal overheen gekeken. Vierentwintig kilometer gepeddeld, maar nu het hoogseizoen afgelopen is en het weer verder erg niet zonnig, geen toerbootje meer te bekennen. Herkent u dit scenario ? Telefoon, helaas geen signaal...

Hoe kom ik nu terug? Dik riet, steile kanten en allemaal eilandjes.

Natuurlijk zou je in theorie met mininaal twee boten moeten rondpeddelen, maar dit gaat natuurlijk niet altijd op. Nederland is niet zo verwilderd en de boswachter vaart altijd zijn avondrondje toch? Het oeps moment wordt steeds groter, eerst de kano die langzaamaan volloopt op het droge krijgen. Peddelen en hozen.. peddelen en hozen... Na 400 meter eindelijk een stukje waar ik aan land kan.


Scheur in de bodem
Dit is het ideale moment om een Emergency Canoe Repair Kit samen te stellen, nu u nog lekker thuiszit. Natuurlijk zijn er nog veel andere delen van een kano die kapot kunnen gaan, maar het drijvend houden van de kano, de peddel en het zitje heeft prioriteit.

Ten eerste is het raadzaam te bekijken waaruit de kano gemaakt is. Er zijn stevige kunststoffen die als ze scheuren nauwelijks te repareren zijn, zoals Royalex (gelaagd ABS kunststof met een tussenlaag van foam). Epoxy-lijm hecht gewoonweg slecht of het duurt tenminste vierentwintig uur om te drogen. Iedere kunststof heeft zijn eigen te prefereren lijmsoort en lijm methode. Maakt u gebruik van drijvers in een wildwater omgeving, dan zult u hiervoor reparatiemateriaal in uw kit moeten meenemen.



Ook peddels hebben niet het eeuwige leven. Vaak zijn deze nog te repareren met twee slangenklemmen en wat ducktape (het is verstandig om een extra peddel mee te nemen). Zitjes die breken, stuk hout met wat tieraps doet wonderen. Lekkend scheurtje, giet wat hete babybel-was in de scheur en wrijf het uit met een lepel. Natuurlijk is dit niet altijd voldoende, voor grote scheuren zou ik de keuze maken voor het watervaste ducktape. 


Basis ECRK-kit:

  • tieraps 25cm (30 stuks) 4mm, neem goede tieraps met een metalen lip.
  • watervast ducktape breed, 10 mtr gewikkeld, 3M.
  • drie hot-glue sticks 11mm.
  • 20 helften babybel was (de kaas mag je opeten).
  • schuurlinnen 400 grid 30 cm.
  • 2 stoelbouten met moeren en ringen, RVS.
  • oude Lepel, RVS.
  • aansteker BIC (met elastiek om de kop tegen leeglopen).
  • 1 drybag 3 liter om alles in te doen.
  • waxine kaars.
  • epoxy-lijm voor de kunstof (watervast, marine-grade).
  • glasvezel mat 1 meter, 10cm breed (eventueel).
  • drijver reparatie-patches met tube PVC lijm.
  • 2 slangenklemmen 35mm of 40mm.
  • 2 tubes secondelijm.
  • 10 mtr paracord.
  • handboortje 4mm.
  • multitool.
  • Schaartje.
 
Met deze basiskit bent u in staat om kleine- tot middelgrote reparaties uit te voeren zodat u een flink aantal kilometers verder kunt varen. Schuurlinnen altijd gebruiken op de plek die u moet lijmen of voor het plakken van de ducktape. Het boortje is handig als er een scheur ontstaan is die onder spanning open gaat. Boor wat gaatjes en koppel de helften strak tegen elkaar met tieraps. Hierna met ducktape afwerken tot een waterdicht geheel. De gaatjes kunt u thuis of bij de botenmaker laten vullen.

Kosten van dit kitje zullen ongeveer 75 euro zijn, zonder de multitool en schaar. Ook voor langere kano-expedities is dit een aardig setje om u weer op weg te helpen.

Tip: Let wel op de uiterste gebruiksdatum van de epoxy! 

Ik hoop u hiermee wat handvatten te hebben gegeven voor een ECRK-kit. Wellicht is dit nooit nodig, echter als u vaker met de kano op pad gaat, zult u ook langere tochten willen maken. Net als u voor uzelf een EHBO kit meeneemt, is dit ook handig voor de kano. Controleer na iedere tocht de kano uitvoerig op beschadigingen.


De laatste tip die ik u nog mee wil geven is, laat bij een familielid de route van uw reis en tijdsplanning achter. Spreek vaste tijden af waarop u contact opneemt. Bespreek de te ondernemen acties.

Hup in de kano....op avontuur! (wel met je ECRK-kit).


Extra info:
Sinds maart 2015 wordt Royalex niet meer gefabriceert. Veel kanofabrikanten experimenteren op dit moment met alternatieve kunststoffen.





0 reacties:

Een reactie posten

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!